مرحبا زوار مدونه تيم اكسور
اليوم معانا موضوع مهم جدااااا
وهو كيفيه التحكم فى الاتاك
كل الاشخاص يعانون من هذه المشكله اليكم الحل النهااااااائى لمشكله الاتاك بالشرح كامل باذن الله
هنتكلم انهارده ان شاء الله عن :
الأتاك العام للشخصيآت بطريقه بسيطه وسهله بأذن الله
هعلمك في الدرس دا ازاي تزود الأتاك ككل او تقلله ككل
وازاي تقلل او تزود أتاك فئه معينه
شغلنآ هيبقا في الكلاس دا Handle والي موجود في فولدر Game\Attacking
هنستخدم في الشرح الفويد دا
اليوم معانا موضوع مهم جدااااا
وهو كيفيه التحكم فى الاتاك
كل الاشخاص يعانون من هذه المشكله اليكم الحل النهااااااائى لمشكله الاتاك بالشرح كامل باذن الله
هنتكلم انهارده ان شاء الله عن :
الأتاك العام للشخصيآت بطريقه بسيطه وسهله بأذن الله
هعلمك في الدرس دا ازاي تزود الأتاك ككل او تقلله ككل
وازاي تقلل او تزود أتاك فئه معينه
شغلنآ هيبقا في الكلاس دا Handle والي موجود في فولدر Game\Attacking
هنستخدم في الشرح الفويد دا
public static void ReceiveAttack(
الفويد دا مسئول عن الضرر الي هو الأتاك سواء كان علي شخصيه او وحش وبيعرف الضرر وقيمته سواء بزياده او نقص احنا هنعمل كود يخلينا نتحكم في الأتاك وهنضيفه تحت الفويد دا .. انا عندي الأتاك ضعيف مثلآ وعاوز اخليه يزيد if (attacked.PlayerFlag == PlayerFlag.Player && attacker.PlayerFlag == PlayerFlag.Player)
{
damage = damage * 2;
}
هنا أنا اشترط ان الأتاك أو الدامج يزيد للضعف في حالة اذا كان الي بيهاجم لاعب
attacker.PlayerFlag == PlayerFlag.Player)
واللي بيتهاجم لاعب برضوif (attacked.PlayerFlag == PlayerFlag.Player
يعني أنا عليت أتاك اللعيبه في حالة انهم يضربوا بعض والكود دا damage = damage * 2;
هنا قولتله ان الدامج هيساوي اجمالي الدامج مضروب في 2 يعني لو كانت اللاعب بيضرب واحد ب 10 الاف مثلا .. هيضربه ب 20 الف وهكذا .. طيب أنا عندي الأتاك عالي اوي وعاوز أقلله هقولك نفس الكود برضو مع اختلاف بسيط
if (attacked.PlayerFlag == PlayerFlag.Player && attacker.PlayerFlag == PlayerFlag.Player)
{
damage = damage / 2;
}
هنا أنا قسمت الدامج علي 2 damage = damage / 2;
يعني لو الشخصيه بتضرب التانيه بــ 100 الف هتضرب بــ 50 الف عاوز تقلله أكتر زود رقم 2 لحد ما توصل للمطلوب طيب تمام انت ظبط الأتاك وعاوز مثلآ تزود دفنس الكنج او البرنس عشان اللعيبه تلاقي صعوبه في انهم يموتوهم بسهوله حتي لو نفس الاصطف هنا الكنج هيبقا attacker يعني الي هيجي فيه الدامج فاحنا هنقلله وهنحط شرطif (attacker.NobilityRank == NobilityRank.King && attacked.PlayerFlag == PlayerFlag.Player)
{
damage = damage - 1 / 2;
}
طبعآ رقم 1/2 الي هو نص انت بتظبطه بالرقم الي انت عاوزو وكل ما يزيد كل ما الدامج يقل . الخلاصه أنك تقدر تحط الشرط الي انت عاوزو في الكود دا وتزود أو تقلل الأتاك بتاعهعندك مثلآ الأرشر ضعيف وعاوز ازود الأتاك بتاعه .. طيب في اللعيبه ولا الوحوش لا انا عاوز أزوده ع الكل .. بسيطه بص ع الكود دا كدا
if (attacked.Class == 45)
{
damage = damage * 2;
}
هنا أنا حطيت شرط ان لو الشخصيه ارشر الأتاك بتاعها يزيد الضعف ع الكل طيب عرفت انها ارشر ازاي هقولك من رقم الــ Class بتاعها == 45 عندك الكلاسات كالتالي Archer = 45 Warrior = 25 Trojan = 15 Ninja = 55 Monk = 65 Pirate = 75 Broce Lee = 85 اظن انت عارف في حالة لو أتاك شخصيه عالي هتعمل ايه نفس الكود بس هتشيل علامة الضرب * وتحط علامة القسمه / دي كانت طريقه بسيطه للتحكم في الأتاك العام للشخصيات اتمني الدرس يعجبكوا ..